Ei väliä onko tyttö vai poika, kunhan on terve

Niin usein kuulee sanottavan ei ole väliä saako tytön vai pojan, kunhan lapsi on terve. Minua tuo lause on aina häirinnyt. Mihin laitetaan raja sille, mikä on terve ja mikä on sairas. Minulla on sisko, jolla on downin syndrooma, muutoin hän on täysin terve.

Jokainen vanhempi totta kai odottaa sitä tervettä vauvaa. Minä en jostain syystä voinut edes kuvitella, että lapsi olisi muuta kuin terve. Se oli perusoletus. En muista kertaakaan raskausaikana epäilleeni mitään muuta.



Molempiin synnytyksiin menin hyvin avoimin mielin. Ajattelin mielessäni, että kun kerran olen sairaalassa, kyllä siellä tiedetään mitä tehdä. Olin naiivi parikymppinen naisenalku, joka luotti täydellisesti lääketieteen ihmeeseen. Paniikki alkoikin vasta siinä vaiheessa toisen lapsen synnytyksessä, kun vauvan sydänäänet yhtäkkiä hävisivät kokonaan. Ne hetket ennen kuin lopulta leikkauksen jälkeen kuulin vauvan parkaisun, olivat elämäni hirveimmät. Olin aivan varma, että vauva ei tule selviämään elossa.



Vauva sai pisteitä muistaakseni 8-8-8. Pääasiallisesti terveennäköinen poikavauva, nippa nappa kaksikiloa painava. Hänet kiidätettiin kiireen vilkkaan lastenosastolle ja minut lapsivuodeosastolle toipumaan. Se oli elämäni kurjin ilta, maata kipujen kera yksin toisella osastolla ja vastasyntynyt toisella osastolla.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Isku päähän

Aspergerin syndrooma

Diagnoosi etsiminen