Kaiken piti olla hyvin

Kaiken piti olla hyvin. Mutta sen sijaan minä makasin yksin synnytysosastolla ja vauva makasi jossain lastenosastolla. Olin nähnyt vauvan vain muutaman sekunnin mittaisen lyhyen hetken. Ehdin koskettaa sormella vauvan nenänpäätä ja sen jälkeen hänet kiidätettiin pois.

Muistan kuinka olin ihan häkeltynyt siitä mitä oli tapahtunut. Laskettuun aikaan oli vielä 5 viikkoa jäljellä. Edellinen lapsi oli mennyt 2 viikkoa yliaikaiseksi, en todellakaan ollut odottanut tätä. Molemmat raskaudet olivat olleet vaikeita ja molempien lasten kanssa riski ennenaikaiseen syntymään oli ollut suuri. Supistuksia oli ollut jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Kuitenkin tämä tuli yllätyksenä.




Edellisenä iltana minulla oli ollut vahva tunne siitä, että vauva syntyy kohta. Se oli jonkinlainen ennakkoaavistus. Kylvetin esikoista ja mietin mielessäni, että vauvalle ei ole mitään vielä laitettu valmiiksi. Olimme muuttaneet muutamaa viikkoa aiemmin. Kaikki vauvan tarvikkeet olivat kasassa pinnasängyn päällä. Laitoin esikoisen nukkumaan ja päätin purkaa vauvan tavarat. Aika pian sen jälkeen kun kaikki oli valmiina tunsin kuinka lapsivettä lorahti ensimmäisen kerran.


Esikoisen kanssa lapsivesi meni yhdellä kerralla. Nyt tunsin vain pienen lorahduksen. Jonkun ajan päästä lorahti uudemman kerran. Mies oli vuorotöissä yövuorossa ja olin yksin esikoisen kanssa. En ollut edes ihan varma oliko se varmasti lapsivettä. Tilanne rauhoittui ja menin nukkumaan. Päätin odottaa aamuun.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Isku päähän

Aspergerin syndrooma

Diagnoosi etsiminen