Riippuvainen persoonallisuus

Minä äitinä epäilin jonkinlaista riippuvuutta jo varhaisessa vaiheessa. Tytär oli ystävystynyt tämän uuden tytön kanssa ja oli täysin kiinni hänessä. Siinä vaiheessa en kuitenkaan ollut edes kuullut diagnoosista riippuvainen persoonallisuus.

Tyttärelläni oli heikko itsetunto. Hän ei osannut tehdä itse mitään päätöksiä ja tarvitsi aina jonkun toisen tukea. Aloitteen teko kyky oli olematon. Hänellä oli kova tarve miellyttää ihmisiä ja pelkäsi tulevansa hylätyksi.



Uuden ystävän myötä hän sai ihmisen joka kuunteli ja tuki. Ikävä kyllä tällä ystävälläkin oli omat ongelmansa, jotka eivät nekään olleet mitenkään pieniä ongelmia. Hiljalleen tämä toinen tyttö loi minun tyttäreeni sellaisen suhteen, ettei tyttäreni enää voinut olla ilman häntä. Tämä toinen tyttö manipuloi tytärtäni ja pelotteli eri asioilla. Antoi ymmärtää, ettei kehenkään aikuiseen voi luottaa. Hänellä itsellä oli ollut erittäin vaikea lapsuus ja luottamus aikuisiin oli varmasti nollassa. Minun tytär tarvitsi tätä toista tyttöä aivan kaikessa. Koulussa hän ei suostunut käymään kuin sellaisilla oppitunneilla missä tämä toinen tyttö oli. Kaikki vapaa-aika oli vietettävä yhdessä.



Sitten alkoi kiristykset. Toinen tyttö oli saanut tyttäreni tekemään jotakin ei niin järkevää ja jos hän ei suostunut seuraavaan tekoon, häntä uhkailtiin. Myöhemmin olen saanut tietää uhkailujen olleen sekä sanallisia että fyysisiä. Alkoi varastelukierre. Onneksi tyttäreni jäi siitä kiinni aika nopeasti. Olen oikeasti iloinen nyt siitä, että poliisilaitokselta otettiin minuun yhteyttä. Siinä vaiheessa en toki ollut iloinen.

Tupakan jälkeen mukaan tuli alkoholikokeilut. En tiedä, mutta olen ihan varma myös jonkinasteisten huumeiden olleen mukana kuviossa jossakin vaiheessa. Ainakin siinä porukassa missä he liikkuivat, liikkui myös pilviporukkaa. Jos muut käyttivät, niin aivan varmasti tyttärenikin oli kokeilemassa.



Yritin vaikka millä keinoilla puuttua asioihin. Minun kiellot kaikuivat kuuroille korville ja aiheuttivat oikeistaan vaan uhmaa. Tyttären isä ei ollut pätkääkään kiinnostunut asiasta. Hänen mielestä tämäkin asia oli minun korvien välissä. Jos yritin kieltää tytärtäni lähtemästä ulos, hän lähti vaikka ikkunan kautta. En millään pystynyt olemaan 24 tuntia vuorokaudessa hereillä ja yrittää valvoa toisen toimintaa.

Minun kielloista huolimatta tilanne vaan kärjistyi ja kärjistyi. Lopulta tuli vastaan mies, jonka kanssa kävimme käräjillä seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Seuraavana oli kotoa karkaaminen. Minua myös uhkailtiin väkivallalla. Näistä kirjoitan seuraavassa päivityksessäni.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Isku päähän

Aspergerin syndrooma

Diagnoosi etsiminen